Po lekturze ostatniego tekstu wiesz już, dlaczego warto robić analizę konkurencji i z czego powinna się ona składać.

Jeśli wciąż się wahasz i nie jesteś pewien, jak się do tego zabrać, koniecznie przeczytaj ten tekst. Tym razem zdradzam kilka wskazówek, co zrobić, by praca nad researchem była bardziej efektywna.

9 Najważniejszych rad
  1. Wszystko zapisuj, żeby nie wyleciało ci z głowy. Im dłuższy research, tym mniej szczegółów będziesz pamiętać.
  2. Czytaj między wierszami. Niewiele z potrzebnych ci informacji dostaniesz podanych przez konkurenta na tacy. Większość elementów analizy będą stanowić twoje wnioski na podstawie obserwacji jego działań.
  3. Daj sobie czas. Przygotowanie dobrego researchu wymaga niemałych nakładów pracy. Nie spiesz się – pobieżny przegląd rynku nie da ci tyle, co dokładne poznanie swoich konkurentów.
  4. Regularnie uzupełniaj informacje. Twoi konkurenci nie stoją w miejscu i być może właśnie wdrażają nową kampanię marketingową. Warto być na bieżąco, by móc ewentualnie zastosować kontratak.
  5. Znajdź równowagę. Research to nie epopeja narodowa, ale także nie krótki referat. Zdarzyło mi się robić analizy konkurencji, które miały 400 stron i takie, które miały ich zaledwie kilkanaście. Zawsze należy znaleźć umiar. Nie ma sensu robić czegoś, co będzie później mało przydatne.
  6. Nie używaj skrótów myślowych. Pisz najlepiej tak, jakbyś miał komuś ten dokument pokazać. Nigdy nie wiesz, czy nie będziesz chciał się podzielić wiedzą o konkurencji np. z nowym pracownikiem w firmie.
  7. Umieszczaj linki. Dzięki temu będziesz mógł szybko zaktualizować informacje w twoim pliku.
  8. Ustaw monitoring na nazwy marek konkurentów. W ten sposób będziesz na bieżąco informowany o ich działaniach. Monitoring może obejmować internet (w tym social media), radio, prasę i telewizję.
  9. Nie musisz robić tego sam. Jeśli nie masz czasu, by wykonać taką analizę samodzielnie, zleć to zewnętrznej firmie, freelancerowi lub – w ostateczności – daj to zadanie stażyście. Pamiętaj jednak, że dobry specjalista może dojrzeć w tych samych informacjach więcej, niż niedoświadczony student. Nie chodzi przecież tylko o wyszukanie informacji, ale także o ich analizę i wyciągnięcie wniosków.
Skąd czerpać informacje do analizy konkurencji?
  • Internet
  • Prasa, radio, telewizja
  • Dostępne raporty branżowe
  • Konferencje branżowe
  • Informacje publikowane przez firmy, które obsługują twoich konkurentów (np. agencje marketingowe)
  • Wywiad środowiskowy
  • Produkty konkurenta (więcej na ten temat przeczytasz w tym tekście)

 

Analiza konkurencji da ci ogromną wiedzę i przewagę. Nie oznacza to jednak, że możesz kopiować poczynania konkurencji – to najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić po dokładnym zbadaniu konkurencji. Dobry research pozwoli ci się odróżnić i zastosować odmienne pozycjonowanie. Ten dokument może być początkiem przełomu w twojej firmie.

Masz problem ze zrobieniem researchu? Napisz do mnie, pomogę :)