Jak wygląda Święty Mikołaj? Chyba każdy to wie. Starszy, siwy pan z długą brodą, ubrany w czerwone wdzianko i czapkę obszytą białym futerkiem. Targa za sobą wór prezentów, które – według różnych teorii – wrzuca do komina, zostawia w skarpecie, butach, pod poduszką albo pod choinką.

Mikołaj to postać popkultury i wytwór reklamy. Tak, tak, wizerunek Mikołaja, jaki nosimy w pamięci to dzieło Freda Mizena – artysty, który w 1931 roku stworzył postać Świętego Mikołaja na zlecenie Coca-Coli. Dzięki kampaniom reklamowym, Święty Mikołaj, dzisiejszy symbol Świąt Bożego Narodzenia, zakiełkował w masowej świadomości, a z czasem stał się elementem popkultury.

Czy byłeś grzeczny w tym roku?

Mikołaj kojarzy się jednoznacznie z aktem czynienia dobra, obdarowywania drugiej osoby i wywoływania radości. O ironio, jego wizerunek w reklamie był/jest wykorzystywany głównie do promocji niezdrowych, szkodliwych wręcz produktów, których nie powinny spożywać dzieci. Mikołaj ukazywany z używkami ma podkreślić, że nawet on nie jest w stanie oprzeć się pokusie i każdy ma prawo do drobnych przyjemności.

Poza Coca-Colą, Mikołaj pojawiał się często w reklamach papierosów i alkoholu. Głównie tych sprzed kilkudziesięciu lat, ale to wystarczy, by móc powiedzieć, że Mikołaj wcale nie jest taki grzeczny.

Wybrałam kilka z nich. Tylko nie pokazujcie ich dzieciom ;)

Coca-Cola

1931-1 1949-1 cola

Papierosy

f107d835f0b876014b78a6f9963d1b3a0d53785e mikolajpali-2619 reklama_mikolaj_04 reklama_mikolaj_07 reklama_mikolaj_10 reklama_mikolaj_12 Santa-Claus-Smoking--25072

 A jeśli papierosy, to i zapalniczki…

zapal3 zapaln2 zapaln1

Alkohol

alko    alko4

alko3 alko1 alko2

 

Autorem zdjęcia na samej górze jest Luca Rossato