Gdy jesteśmy dziećmi, potrafimy niemal natychmiast odpowiedzieć na pytanie „Kim chcesz zostać, gdy dorośniesz?”. Strażakiem, pielęgniarką, aktorką, policjantem czy gwiazdą TVN. Później dorastamy i odpowiedź na to pytanie nie jest już taka prosta. Niektórzy nigdy nie znajdują odpowiedzi na to pytanie.

Jeśli chcesz zbudować markę osobistą, potrzebujesz strategii, a nie zaplanujesz niczego jeśli nie wiesz, dokąd chcesz zmierzać. Musisz znać swój cel.

Na pewno słyszeliście już coś o personal brandingu: „ukryj zdjęcia z piątkowej imprezy przed rekruterami”, „załóż konto na linkedin”, „garsonki zamiast dresów” i tak dalej. Słowem: zaszpachluj, upudruj, dorób sobie kokardę. Ukryj, dodaj, oszukaj.

To nie tak.

To, jak wyglądasz, oczywiście wpływa na to, jak będą odbierać cię inni, ale później następuje ten moment, kiedy trzeba otworzyć usta i coś powiedzieć. Padają pytania, te najbardziej niewinne: „Proszę powiedzieć coś o sobie”, „Gdzie widzi się pan/pani za 5 lat”, „Dlaczego chce się pani tym zajmować”, a ty nie wiesz co powiedzieć.

Mówi się często „jak cię widzą, tak cię piszą”, ale tu wcale nie chodzi o budowanie ładnej fasady. Wizerunek to przede wszystkim umiejętna i spójna komunikacja, przez którą człowiek jasno określa, kim jest, dokąd zmierza i co może zaoferować innym.

W takim razie co to znaczy, że ktoś jest marką i jak można ją budować?

$

Dzisiaj każdy z nas ma swoją cenę, którą chcemy, żeby zapłacili nam pracodawcy czy klienci. Każdy z nas jest swego rodzaju produktem, każdy z nas jest marką. Niektórzy są markami premium, wycenianymi wysoko – inni nie dbają o swoją reputację, zatem nikt ich nie ceni.

Twoja praca i życie zawodowe zależą od tego, czy zaczniesz rozwijać swoją markę osobistą już teraz, czy stwierdzisz, że jeszcze jest na to za wcześnie, bo nie masz się czym pochwalić światu. Ale nigdy nie jest za wcześnie. I tak jakąś markę już masz i będziesz miał.

Marka osobista pozwoli ci wyróżnić się na tle takich samych kandydatów, olśnić rekruterów podczas rozmowy rekrutacyjnej czy wręcz sprawić, że to oni będą do ciebie dzwonili z propozycjami.

Czym jest marka osobista?

Marka to to, co ludzie mówią o tobie, gdy nie ma cię w pokoju.

Marka osobista to obietnica tego, kim jesteś i dlaczego to właśnie ty powinieneś zostać wybrany. I to zarówno w kontekście pracy czy randki z Tindera.

Marka jest źródłem zaufania, gwarancją bezpieczeństwa, jakości, obietnicą zrealizowania zadania.

Czy każdy z nas jest marką? Tak.

Czy jest jakiś moment przełomowy, w którym ktoś staje się marką? Czy można postanowić „od jutra będę marką”? Nie.

Marką jesteś zawsze i budujesz ją przez całe życie. Komunikujesz się w jakiś sposób z innymi ludźmi, a oni na tej podstawie cię oceniają, mają z tobą jakieś skojarzenia i na tej podstawie stwierdzają, czy chcą się z tobą kolegować albo robić biznes. Jak zatem zadbać o swoją markę?

Proces budowania marki

Markę osobistą buduje się tak samo, jak każdą inną markę – z tym, że nad marką serka homogenizowanego czy jogurtu siedzi kilku specjalistów, którzy ją kreują, a ty musisz poradzić sobie sam i w dodatku uniknąć kreowania, udawania czegokolwiek, a skupić się na wydobywaniu tego, co w tobie najlepsze.

Budowanie marki to proces świadomy i celowy, czyli musisz być świadom tego, kim jesteś i tego, co chcesz osiągnąć.

Żeby zbudować swoją markę, musisz znać samego siebie – inaczej nie pokażesz się innym ze swojej najlepszej strony.

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Kim jesteś? Dlaczego robisz to co robisz i co ty tak właściwie robisz?
  • Jakie są twoje umiejętności? Na czym się znasz? Jakie są twoje silne strony? Pasje?
  • Dlaczego to ciebie mają zatrudnić? Jaka jest twoja unikalna propozycja wartości? Jaki problem jesteś w stanie rozwiązać?
  • Co najbardziej lubisz robić w pracy? Czy robisz coś inaczej? Czy twoim zdaniem rynek działa teraz źle i masz rozwiązanie tego problemu?
  • Jaka jest twoja specjalizacja? Czy masz niszę? Jakie są Twoje RTB – Reasons To Believe – niepodważalne argumenty, że to właśnie ciebie mają wybrać?

Tak się składa, że są to również pytania, które zostaną ci pewnie zadane na rozmowie rekrutacyjnej, więc jeśli opanujesz je wcześniej – punkt dla ciebie. Pokażesz rekruterowi, że masz to wszystko przemyślane, kim jesteś i co chcesz robić.

Pomyśl też o tych, z którymi będziesz rozmawiać i z którymi będziesz konkurować.

GRUPA DOCELOWA

  • Do kogo kierujesz swoją ofertę (siebie) – gdzie chcesz pracować, komu chcesz sprzedać siebie jako pracownika? Jacy ludzie tam pracują?
  • Czego potrzebują firmy, w których chcesz pracować? Jak możesz im pomóc? Jaki problem mają te firmy i jak ty możesz go rozwiązać?
  • Co aktualnie te firmy o tobie myślą? Co chcesz żeby o tobie myślały/o zatrudnieniu kogoś takiego jak ty?
  • Dlaczego to ciebie mają zatrudnić? Jaka jest twoja unikalna propozycja wartości?

KONKURENCJA

  • Kim jest twoja konkurencja? Co o sobie mówi? Co możesz zrobić lepiej niż oni?

Najważniejsze aspekty budowania marki osobistej

  1. SAMOŚWIADOMOŚĆ – Poznaj siebie i znajdź swoją unikalną propozycję wartości, która będzie przydatna i atrakcyjna dla innych.
  2. KOMUNIKACJA – Znajdź odpowiednie słowa i naucz się o sobie opowiadać. Bądź zawsze przygotowany do tego, by opowiedzieć o sobie, swoim podejściu do pracy.
  3. KONSEKWENCJA – Powtarzaj to, co masz do powiedzenia na swój temat. Pisz i mów o sobie w ten sam sposób, używaj tych samych słów. Nie zmieniaj wizji siebie co chwilę.
  4. JEDEN PRZEKAZ – Najlepiej, gdybyś powtarzał niektóre rzeczy o sobie jak zdartą płytę, żeby zapadły wszystkim w pamięć. Dobre marki niosą za sobą jedno, jasne skojarzenie. Coca-Cola – radość, Marlboro – kowboj, Virgin – Branson. A ty?
  5. AUTENTYCZNOŚĆ – Nie kłam na swój temat, nie ubarwiaj rzeczywistości. Masz być autentycznym, a nie tylko wykreowanym i idealnym portretem samego siebie, który w rzeczywistości nie dorównuje sobie do pięt.
  6. SZCZEROŚĆ – Dopiero zaczynasz? Nie ukrywaj tego. Mów o swoich ambicjach i miejscu, w którym siebie widzisz.
  7. SPEŁNIANIE OBIETNICY – Jak coś obiecujesz, to rób. Po prostu.

Gdy już wiesz, kim chcesz być, komunikuj to światu

KEY MESSAGES

  • 3 kluczowe informacje/komunikaty na twój temat
  • nazywam się X i pomagam Y robić Z
  • elevator pitch, mowa windowa – 30 sekund o tobie, które wypowiesz nawet w środku nocy
  • zanim coś powiesz/napiszesz, zastanów się, czy chciałbyś, żeby to zostało opublikowane w mediach i podpisane twoim nazwiskiem

CO ROBIĆ Z TYMI KOMUNIKATAMI, CZYLI DYSTRYBUCJA INFORMACJI

  • CV,
  • LinkedIn,
  • bio na Facebooku,
  • zaprezentuj się na Slideshare,
  • video CV,
  • obserwuj inne osoby z twojej branży i udzielaj się w dyskusjach,
  • chodź na branżowe wydarzenia i spotkania i nie siedź w kącie – daj się poznać i buduj relacje,
  • może sam wystąp na takim wydarzeniu, opowiadając o czymś z perspektywy początkującego?
  • zrób sobie profesjonalną sesję wizerunkową,
  • staraj się wyglądać podobnie w realu co na zdjęciach,
  • dopisz coś o sobie w stopce e-mailowej,
  • daj od siebie jakąś wartość – twórz treści, załóż bloga,
  • a gdy nie masz wiedzy – czytaj książki i recenzuj, rób prasówkę i dziel się najlepszymi znaleziskami z innymi, odsiewaj ciekawe artykuły od tych niewartych uwagi i pokazuj, że interesuje cię temat

Rozwijaj swoją markę

Oprócz komunikowania i opakowywania swojego produktu pod nazwą Ja, postaraj się nieustannie rozwijać to, co masz do zaoferowania. Rozwijaj swoje doświadczenie poprzez staże, szkolenia, książki, wolontariat czy własny projekt. Zadbaj też o znajomości (relacje są niesamowicie ważne w biznesie!) chodząc na wydarzenia, uczestnicząc w branżowych dyskusjach czy nawiązując kontakty na LinkedIn.

MÓW NIE

Wszystkiemu, co do ciebie nie pasuje. Nie naginaj swoich zasad. Stój na straży swojej marki. Niech będzie można ci zaufać.

TRZY NEXT STEPY

  1. Określ dokładnie, kim jesteś i co chcesz robić, jak mają postrzegać cię inni.
  2. Przygotuj sobie elevator pitch, najważniejsze komunikaty, co chcesz o sobie mówić.
  3. Wyjdź do ludzi, pokaż innym, że jesteś wartościowy i warto z tobą pracować.

Marka osobista to dotrzymywanie słowa, poznawanie ludzi, bezinteresowne pomaganie, mówienie o swoich wartościach i zdobywanie kompetencji. Najpierw poznaj siebie, a później daj siebie poznać innym. Powodzenia!

Tekst powstał na podstawie prezentacji o personal brandingu, którą wygłosiłam 22.03.2017 podczas Campus Recruitment na Politechnice Wrocławskiej. Prezentację można obejrzeć poniżej: